1 de juny del 2008

Miquel Carreras Una breu aproximació a la seva “filosofia de la història”

En aquest text hem volgut apropar-nos a la petita “filosofia de la història” que hi ha esbossada en els petits articles que Miquel Carreras i Costajussà  anà publicant setmanalment al Diari de Sabadell, des del febre de 1926 fins a l’agost del mateix any. El conjunt d’aquests petits articles –semblants, en estil i extensió, a les gloses amb què d’Ors va bastir la seva obra- tenen per títol “La història llatina, notes a la Fundació Bernat Metge”.

La història i la humanitat

La història no és un feix de coses mortes que l’historiador ha de remenar i endreçar. I si a vegades ho sembla és perquè aquell que l’estudia ho fa escollint només una de les dues vies d’apropament que en Carreras constata: “la dualitat entre les dues visions que de la mateixa cosa històrica ens és donat de tenir: una visió processal, material, de fet, i una visió dramàtica, sentimental, de diàleg”. L’historiador corrent es relaciona únicament amb fets; en Carreras, més que en els fets, està interessat en les veus, els diàlegs que floten en l’estrany espai de la història.



Hi ha una història material (que en Carreras anomena simplement història, o via històrica) i una història ideal (que ell anomena humanitat o via humana de la història), una que passa i caduca i una altra que no mor i que perdura. “Els fets, diu en Carreras, tant com a fora, es despleguen a dins de les ànimes dels homes: hi ha un moviment paral·lel dins de l’esperit que els duplica i els fa humans; moviment que qualsevol amb una mica d’intuïció pot seguir”. Aquest doble desplegament és el que produeix aquesta duplicitat de vies, d’espais, de regions, “la via històrica que representa la part nua, exterior, no humana, independent i relativa del fet” i “la via humana que és la part sentimental, íntima i absoluta”. Els fets, únics, irrepetibles, a què un Demòstenes, per exemple, s’enfrontà han, certament, prescrit fa molt de temps però la seva veu encara la tenim i ens hi podem solidaritzar, la podem reviure. El vehicle d’aquest reviure, el vehicle amb què explorem i resseguim la via humana de la història, és l’ànima o l’esperit, que “és present i ubic: intueix”. És gràcies a aquest poder de la meva ànima que jo puc, llegint la història grega, posar-me a la pell de Demòstenes per uns moments i “lluitar” amb ell.

Aquest tornar a donar vida de l’esperit és el que molts historiadors, entossudits a veure únicament un aspecte de la història,  el seu caràcter de “procés de contingències”, de simple “desplegament de fets”, ignoren i obliden. Això equival a dir que amputen tot allò que la història té de perenne, d’etern, de viu i prometedor. El cas és que la presència de l’home en la història la transforma completament: l’home hi aporta el seu ésser, l’eternitat que duu a dins,  sense la qual la història seria només un buit esdevenir, l’escenari inútil del “succeir-se matador del temps”. Segons la clara metàfora d’en Carreras, “el vent del devenir mou solament les fulles de l’arbre; però la soca és vertical i indiferent: el vent és innocu per a ella. La humanitat és perpètua.”

Algunes observacions

No s’ha de pensar, davant d’aquesta primera aproximació que estem fent, que per en Carreras tota la feina ja estigui enllestida amb la simple presència de l’home, com si aquesta, per si sola, ja fecundés, ja omplís la història. Afirmar que “la humanitat és perpètua” no ens eximeix d’actuar. Perquè aquest ésser de l’home no és ple i complet, ben al contrari: l’home està alienat, és a dir, està separat de si mateix. A l’interior mateix del seu ésser hi ha un gran forat, una fuita per on es perd.

Tampoc no hem d’entendre que la via històrica, la història, i que la via humana, la humanitat, estiguin separades, com si una pogués existir sense l’altra. No hi ha història sense humanitat, ni humanitat sense història –des d’aquest punt de vista podem dir que l’historiador corrent prova de fer una història buida d’humanitat; que no és sinó,  en darrer terme, una història sense promeses, sense esperança. La història és com un camp ofert a la humanitat perquè aquesta es realitzi i s’hi esplaï; és la casa caduca en la qual l’home ha d’assajar la seva vida eterna. Però el buit de l’home –d’aquí poc descobrirem què és aquest buit– amenaça constantment en convertir aquest camp d’esperances en l’escenari del seu fracàs.


Sensualitat, luxúria

Què és aquest buit que mossega l’home des de dins? Què l’aliena? Què fa de la història aquest espectacle trist? La sensualitat, en les dues formes que Carreras li atribueix, luxúria individual i luxúria social: la història es fa per luxúria, per sensualitat: mitja part d’ella és afany de lluïment personal dels homes (luxúria individual); l’altra mitja és lluita per l’exterior, pels medis socials de lluïment, luxúria social”. Ara hem descobert, doncs, que aquell conflicte que hem presentat com el conflicte entre la Història i la Humanitat no és, en el fons, res més que el conflicte de la Humanitat amb si mateixa –un conflicte moral–, i que ja no el podem continuar pensant com a conflicte entre dues entitats exteriors l’una de l’altra, com si la Història fos al defora de l’Home. És la sensualitat que l’home porta a dins seu el que el separa de si mateix i de la història.

Si la història és fútil, això és, si està abocada a la mort, és per culpa de l’home, que negligeix constantment l’eternitat que duu a dins a favor de la pobra i passatgera sensualitat. L’home podria alçar sobre el dèbil sol de la història una obra perdurable, un monument d’humanitat. Però mentre l’home -i per extensió, els pobles, les nacions- es continuï guiant per la sensualitat –dit kantianament, mentre l’home continuï acceptant la seva heteronomia original- la història no coneixerà cap altra plenitud. I diem “altra plenitud” perquè, segons el nostre sabadellenc, la història ja n’ha conegut almenys una, de plenitud, que és la de l’època llatina, època en què la humanitat governà amb força la història.

Alliberar l’home

És en aquest punt on hem d’introduir el “programa” que en Carreras esbossa i que pretén donar algunes pautes per a l’alliberament de l’home. Aquest programa sembla voler ser, a la vegada, una ètica –una crida, una exhortació, un clam- i una psicologia, com en algun moment l’anomena (“psicologia del revolucionari”), en la mesura que descriu allò que, de fet, s’esdevé dins l’ànima de l’home que es revolta. Aquest procés conté tres moments o etapes: l’estoïcisme, el moralisme i l’heroisme. Vegem-los.

1. L’estoïcisme és el moment negatiu del procés. Quan es vol arreglar una casa, el primer que cal fer és buidar-la. Vet aquí el sentit de l’estoïcisme: buidar l’home de tot allò que abans l’entorpia i el mantenia separat de si mateix. L’estoïcisme és una ascesis: arrenca l’home del “perdedor corrent exterior”, de l’oblit de si mateix en què vivia immers, de la sensualitat.

2. El moralisme apareix com a conseqüència natural de l’estoïcisme. L’home que es desprèn de la sensualitat que el governava (dit kantianament, l’home que abandona la seva heteronomia) i es replega al seu interior, descobreix en ell una nova llei que desconeixia; és la llei moral, “el sol que perdura”: “quan l’esperit es cenyeix i s’abnega, troba al seu dins la regla interior, la més pura, indiferent a tot”. Podem llegir en aquesta regla interior la raó pràctica de Kant, l’ideal d’autonomia, “la natural veu interior que emancipa l’home amb el seu so”.

3. L’home alliberat, que ha descobert la seva autonomia en la mesura que ha sabut “desfer el sortilegi primari de la sensualitat del viure”, no pot evitar, quan contempla el món que té al davant, de voler intervenir-hi, modificar-lo, salvar-lo: és “la part bel·licosa de la seva llibertat”, el seu heroisme. Aquest home, doncs, aspira a una revolució.


La revolució

Ara bé, com entén aquesta revolució en Carreras? Quin és el contingut, l’ideal que pretén realitzar aquesta revolució? Si generalment tendim a pensar la revolució com a irrupció d’una gran Novetat en el món, en Carreras la pensa justament a l’inrevés: la revolució és un retorn a l’origen, una restauració de la “veritable” naturalesa de l’home: “el procés de la revolució (...) vol un radiant sorgiment de la humanitat natural i interior, que centri una altra vegada l’home en el món i redimeixi la vida i li doni pietat”. Tot passa com si, en la seva formulació més perfecte, més essencial, més radical, la revolució hagués de desfer els estralls del pecat original. L’expulsió de l’home del paradís el va llançar a la història i el va condemnar a la política, a entendre’s amb els altres homes, però al final d’aquest difícil trajecte i mitjançant allò mateix a què va ser condemnat –la història, la política- l’home sembla tenir la possibilitat de refer el paradís. Un paradís, certament, que ja no serà mai més el d’Adam i d’Eva, un paradís que s’estendria sobre un temps dolç, pacífic, mític, sinó un paradís construït i mantingut amb tensió, un paradís per al qual es treballi constantment sense acabar d’obtenir-lo mai del tot, un paradís precari i inestable, això és, un paradís que haurà de ser una obra política, històrica, humana.


Miquel Pinzell

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada